Tamás mai cikkével elsősorban a grafika iránt érdeklődőknek szeretnénk kedveskedni.
CorelDraw-ban lehetőségünk van háromdimenziós tárgyak, és
effektek létrehozására.
A következő egyszerű gyakorlat során egy ceruzát fogunk megrajzolni
elemi objektumokból, majd úgy színezzük ki, és árnyékoljuk, hogy háromdimenziós hatást tudjunk kelteni a szemlélőben.
Vágjunk is bele!
Első lépésként rajzoljunk egy kört, majd a felső menüsávon állítsuk be azt, hogy egy tetszőleges méretű – jelen esetben 0° – 30° – körcikket láthassunk.
Ha ezt az objektumot létrehoztuk, alkalmazzunk rá egy „Fountain Fill”-t a baloldali menüből.
A kontúr színt pedig jobb gombbal távolítsuk el.
Jelöljük ki az objektumunkat, majd az alsó menüsávon a kitöltő színre duplán kattintva tetszőlegesen tudjuk színezni a körcikkünket – ami a ceruzánk hegyének a fa része lesz.
Válasszuk a Color Blend résznél a Custom lehetőséget, fenn a Type résznél a Linear beállítást.
A színpalettára 70% környékénél válasszunk egy sötétebb narancsot, két oldalra mellé 5-5% eltéréssel pedig annál csak kicsit világosabbat.
A kezdő és a végpont színe lehet fehér, vagy halványsárga.
A színminta dőlésszögét a jobb felső négyzetben hangoljuk hozzá a körcikk dőlésszögéhez.
Ha létrehoztuk a ceruzánk hegyét, jelöljük ki, majd nyomjuk le a Ctrl+D billentyűkombinációt.
Ezzel létrehoztunk egy másolatot, amit méretarányosan kicsinyítsünk le.
Ez lesz a grafit hegy a ceruza végén. Ehhez át kell színeznünk szürke árnyalatúra.
A dőlésszöge a színmintának maradhat változatlan.
Ha a ceruzánk hegye teljesen kész, rajzoljunk egy azonos magasságú testet neki. Ezt a téglalap alakú rajzeszközzel tudjuk megtenni.
Ha megvan a kívánt hossz, alakítsuk a téglalapunkat görbévé (Arrange => Convert to Curves), majd a formázó eszközzel a ceruza végét hajlítsuk ugyanolyan ívűre, mint amilyen ívű a ceruza hegye.
A testet ismét „Fountain Fill”-el színezzük ki.
Most viszont úgy kell beállítanunk a színsávokat, hogy két jól elkülönülő sötétebb rész legyen. Egy a testet alkotó négyzet tetején a kontraszt miatt, egy pedig kicsit alatta.
A színminta dőlésszöge legyen azonos a hegy, és a grafit színmintájának dőlésszögével.
Ha minden elemet létrehoztunk, a Ctrl+End, és Ctrl+Home billentyűparancsokkal rendezzük el egymáson a rétegeket. Ezután rendezzük Group-ba a három objektumot.
Ahhoz, hogy három dimenzióban lássuk a tárgyat, a szemünknek szüksége van két referenciapontra.
Hozzunk létre egy virtuális horizontvonalat, azáltal, hogy egy halványszürke téglalapot teszünk a ceruza mögé, és egy sötétebb szürkét körülbelül a ceruzahegy alá, aminek eltoljuk az alját.
Utána forgassuk el kicsit a ceruzánkat, majd a hegy irányába, a „Freehand” eszközzel rajzoljunk egy vonalat, mintha épp most írtunk volna a ceruzával.
Ahhoz, hogy tökéletesebb háromdimenziós hatást érjünk el, adjunk árnyékot a ceruzánknak.
Ehhez jelöljük ki a ceruzát, majd az árnyékoló eszközzel a baloldalról, igazítsuk hozzá az árnyékát a megfelelő szögben.
Ha ezzel is elkészültünk, már csak néhány utolsó simítás van vissza.
Válasszuk le az árnyékot a ceruzáról (Arrange => Break Drop Shadow Group Apart). Majd a leválasztott effectből készísünk egy bitképet. (Bitmaps => Convert To Bitmap…)
Erre azért van szükségünk, mert egy átlátszóságot kell adnunk még az árnyékolás mellé.
S mivel az árnyék már önmagában egy átlátszósági effect, még egyet nem adhatunk neki, de egy bitképnek már igen.
Szóval a bitképünkre helyezzünk el egy áttetszést úgy, hogy az árnyék a toll hegyénél legyen sötétebb, a végén szórt.
Utolsó mozzanatként a Ctrl+D-vel duplikáljuk le ezt az árnyékot majd torzítva kicsit, de helyezzük ezt is a ceruza hegyéhez.
A valóságban nagyon ritka az a helyzet, hogy csak egy fényforrás van a környezetünkben, így több szórt árnyék is létrejön, nagyjából egy tartományon belül, ezért van szükségünk erre a lépésre.
Számos hasonló izgalmas megoldással várunk minden grafika és webdesign iránt érdeklődőt áprilisi grafikai és Webdesigner képzéseinken!
Induló csoportok:
- CorelDRaw Alap-és Mesterképzés
- Grafika Mester tanfolyam (Nyomdai-és webes grafika, Flash, animátor szoftverek)
- Webdesigner Mester képzés
Az induló csoportokba április 22-ig jelentkezhet itt!
Várjuk gyakorlat orientált informatika képzéseinkre áprilisban is!
Budapest-Pécs
Gyakorlat orientált informatika oktatás rugalmas időbeosztással!
www.netlogi-c.net