A mai bejegyzésemben elsősorban arról szeretnék írni, hogyan is kellene kinéznie egy felhasználóbarát weboldalnak.
Természetesen minden weboldal más, de mégis vannak olyan alapvető szabályok, amelyeknek a követését mindenkinek ajánlom, aki weboldal készítésbe kezd.
A website ergonómia, mint önálló terület kifejezetten ezzel a témával foglalkozik, és az online marketing mesterképzés, valamint a webdesigner mesterfokon tanfolyam keretében külön modult szentelünk ennek a témának, viszont a mostani bejegyzésmben szeretném összefoglalni az alapvető tudnivalókat.
Kezdeném a színek pszichológiájával. Tudni lehet, hogy minden színnek pszichológiai-érzelmi kihatása van az emberre, ezért rendkívül fontos, szem-és "lélekbarát" színekből építkezzen a weboldalunk. Általában 2-3 színt alkalmazunk, melyekből 2 hasonlít egymáshoz (vagy egymás árnyalatai), a harmadikat pedig a legtöbb esetben a szövegírásra használjuk.
Mi történik akkor, ha nem megfelelő színeket, vagy jó színeket, de nem megfelelő kombinációban használunk?
Nos, akkor a látogatónk szemét bántani fogja a látvány, ráadásul megvan az esélye annak, hogy olyan érzelmi hatást váltanak ki a látogatóban a rosszul megválasztott, vagy kombinált színek, hogy automatikusan becsukja az oldalt.
Nyilvánvaló, hogy innentől kezdve még a lehetőségét is elvesztettük annak, hogy eladjunk neki valamit az oldalunkon. A szövegolvasásig pedig egyáltalán nem jut el, tehát a bizalom kiépítésére sincs mód.
Egyébként a szövegírás fontosságát a másik blogunkban, a Kisvállalkozók Markeitng blogjában részletesen is tárgyalom.
Nézzünk a színekre pár példát!
Egy babaportált mindig halványkék, halványbarna, vagy a rózsaszín, lilás színek kombinációjával készítenek azért, mert ezek a babás színek kellemesek a szemnek, másrészt a fiatalságot, a "babaságot", a szeretetet közvetítik a látogatók felé.
Egí könyvelőiroda számára a barnás-mustáros színek jó választást jelenthetnek, hiszen utalnak a fa, a papír színére.
A kékes árnyalatok nagyon jól illenek a webdesign cégek, biztosítók profiljához, megfelelő kombinációban a professzionalitást sugallják.
A vörös alapvetően a dinamizmus, az energia színe. Vigyázni kell vele, mert ha rossz színnel kombináljuk, akkor agressziót sugall a látogató felé, és elriasztja.
Lépjünk most egy fokkal tovább, és foglalkozzunk az animációkkal!
Az animációkkal is vigyáznunk kell. Itt az általános szabály az, hogy a kevés feldobja, a sok pedig "megöli" a weboldalt.
Bátran hintsünk el 1-2 igényes animációt, vagy flash alkalmazást az oldalunkon, de ne vigyük őket túlzásba.
Én azt szoktam ajánlani, hogy 2, maximum 3 féle animációnál több ne legyen egy webolalon, mert ha ennél több van, akkor könnyen "szétesik" a weboldal a látogató szemében.
Az egyik animáció lehet például egy flash menü, ami minden aloldalon megjelenik, a másik pedig egy akciót hirdető gomb, melyet a felső zónába pozicionálunk, hogy biztosan "belefusson" a látogató szeme.
Egy tisztán flash oldal felépítését azonban senkinek sem ajánlom.
Egyrészt azért nem, mert a rengeteg animáció lefárasztja a látogató szemét (és őt magát is), másrészt pedig tudnunk kell, hogy egy tisztán flash oldalt igen nehéz Google-ra optimalizálni, ebből kifolyólag pedig alapvetően hátránnyal indul a keresőoptimalizálásban a többi weboldalhoz képest.
A következő bejegyzésemben tovább folytatom a jelenlegi témát, és a grafikai kivitelezésen túl egy kicsit marketinges szemmel is megnézzük egy felhasználóbarát weboldal legfontosabb kritériumait.
További szép napot!
Weinzierl Anett
(online) marketing tanácsadó és oktató
www.netlogi-c.net