A tegnapi webdesigner mesterfokon képzésünk egyik csoportjával arról beszélgettünk, hogy milyen menüt érdemes készíteni a weboldalunkba.
Sokféle javaslat született, míg végül megosztottam a tanulókkal a saját tapasztalataimat is, és remélem, hogy gondolni fognak majd a menükre vonatkozó tanácsaimra, amikor weboldalt készítenek akár egy ügyfelüknek, akár saját maguknak.
Úgy döntöttem, hogy tanácsaim egy részét a blogban is megjelentetem, hiszen egyre többen készítenek weboldalt, és bizony vannak olyan alapvető dolgok, amelyeket egyszerűen nem szabad figyelmen kívül hagyni a menü elkészítésekor.
A témát most elsősorban nem design, hanem keresőoptimalizálási oldalról szeretném megközelíteni.
A leggyakrabban használt menü típusok az alábbiak egy weboldalon:
- egyszerű text menü, grafikai kivitelezéssel
- grafikus menü, melyen a menüpontok a grafikába vannak beépítve
- flash menü
- java menü
Kezdjük a végéről!
A Java menü elkészítése egyszerű, ugyanakkor látványos, hiszen speciális effektusok építhetők be vele a menübe. Ennek ellenére mégsem ajánlom, mert nem minden browser (Browserek: pl Opera, IE, Mozilla stb) támogatja, és van amelyik egyenes kiiktatja, azaz fennáll a veszély, hogy a menünk egyáltalán nem fog működni.
Bár a java.com-on a java támogatás ingyen letölthető, ennek ellenére is előfordulhatnak hibák.
Mi a helyzet a flash menükkel? Nagyon szépek :)
Amennyiben a weboldalunkon inkább a látványra akarunk építeni, akkor bátran csinosíthatjuk flash objektumokkal, vagy akár egy tisztán flash oldalt is készíthetünk, viszont akkor tisztában kell lennünk azzal is, hogy a Google nem fogja kedvelni az oldalunkat.
A Google nem lát bele a flash objekumokba, és azt is érdemes tudni róla, hogy a szöveges tartalmakat (text tartalom) preferálja. A flash objektum helyén gyakorlatilag egy fehér papírt lát, ezért hiába írunk terjedelmes szöveget a flash oldalunkba, semmit sem fog belőle láni.
Lehet, hogy most sok webdesigner cég megorol rám, amiért kijelentem, hogy tisztán flash oldalt csinálni egy ügyfélnek az én szememben egyenlő a "gyilkossággal", de mentségemre legyen mondva, hogy én elsősorban online marketing tanácsadó vagyok, és"csak" másodsorban webdesigner (annak ellenére, hogy több, mint 5 éve weboldalakat készítek).
Egyébként nagyon szeretem a flash menüket (de a browser csak akkor, ha le van töltve hozzá a támogatás-Adobe Flash Player), mert nagyon látványosak, és alkalmazom is őket a weboldalaknál.
Viszont gondoskodom arról, hogy kellő mennyiségű szöveges tartalom is legyen az oldalban, hiszen egy webodalt úgy kell elkészíteni, hogy mind a látogatónak (itt elsősorban a vizuális látványra gondolok), mind pedig a keresőknek (itt pedig elsősorban a Google-ra) eleget tegyünk.
Javaslatom: nyugodtan használjunk a weboldalon flash menüt, de építsünk köré pl egy egyszerű html oldalt, amit könnyű optimalizálni, és gondoskodjunk kellő szöveges tartalomról is.
Ugorjunk tovább!
A grafikus menü nálam azt jelenti, hogy egy grafikai programban (pl Corel vagy Photoshop) elkészítem a gombokat, és a menüpontokat is a gombokra írom, majd mehetnek linkelve az oldalba.
Ez szintén látványos megoldás, viszont Google barátunk a grafikákba sem lát bele, tehát a menüpont szövegét, amit a gombra írtunk, azt már nem fogja látni (pedig nagyon jó lenne!).
A grafika nevét, kiterjesztését látja, és a linkeléseket is, de a gombokra írt szöveget már nem, ami viszont fontos lenne optimalizálás szempontjából.
Hogy miért, azt elárulom abban az ingyenes oktató videómban, ami a napokban kerül fel a Kisvállalkozók Marketing Blogjába, és amely egyúttal a második része lesz az ott elindított keresőmarketingről szóló ingyenes sorozatomnak.
Most pedig nézzük az első megoldást...egyszerű text (szöveges) menü, aminek aduk egy grafikai hátteret, pl egy szép textúrát, vagy legyártunk gombokat a menü dobozainak (celláinak) hátterébe, de a menüpont szövegét nem a grafikára írjuk, hanem elé.
Látványban kicsit szegényesebb lehet a menünk, mint egy effektusokkal tarkított flash menü, de funkcióját tekintve könnyebben kezelhető ( ez leginkább a látogató számára fontos), ráadásul Google barátunk is kedvelni fogja, mert szépen el tudja majd "olvasni" a menüpontok szövegezését.
Mélyebben itt nem szeretnék belemenni az optimalizálás rejtelmeibe, de egy weboldalon még a menüt is optimalizálni szoktam, ha igazán jó eredményeket szeretnék elérni (és általában ez a helyzet:), ehhez pedig fontos az, hogy a keresőrobot olvasni tudja a menüpontok feliratait.
Tanácsom tehát az, hogy a mneü megválasztásánál járjuk az "arany középutat". Legyen látványos, fordítsunk időt és energiát a grafikai kivitelezésére, mert ez a látogatóinknak kedvez, de ne feledkezzünk meg a keresőkről sem, hiszen nekik is "tetszeni" szeretnénk az oldalunkkal.
Ezt a kettős elvet pedig a weboldal teljes felépítése alatt szem előtt kell tartani, az első grafika beillesztésétől elkezdve egészen az utolsó betű leírásáig.
További szép napot kíván,
Weinzierl Anett
online marketing és kisvállalkozói tanácsadó
Netlogi C School
Informatika oktatás rugalmas időbeosztással!
www.netlogi-c.net