Az első Flash könyv elolvasása után sokan megpróbálják a letölthető templatek-et
megfejteni, és abból tanulni.
Hogyan tovább?
Ehhez adok itt most néhány egyszerű, de hasznos tanácsot.
A letöltött flashben( .fla ) először nézzük át a library-t.
Szisztematikusan nézzük végig az összes komponenst, igyekezzünk megfejteni, mi
mit vezérel vagy mi minek a része. Érdemes jegyzetelni, később ez nagy segítség
lehet!
Ha a library tartalma teljesen ömlesztve található, és már némi fogalmunk van a logikai felépítéséről, készítsünk mappákat működési részek szerint, és helyezzük el benne az egyes alkotó elemeket (fogd-vidd működik). A mappák használata nem befolyásolja a működést, csak átláthatóbbá teszi számunkra azt.
Amennyiben a működést megértettük, cseréljünk le egy-egy egyszerű alkatrészt, szöveget vagy képet. Minden csere után nézzük meg annak hatását.
Egy látszólag egységes felület is állhat több képből. Amikor a cseréket végrehajtjuk, mentsük el más néven a fla-t, így az eredeti, és amit megértettünk és sikeresen megváltoztattunk, megőrződik.
Az animációk, mozgások elvileg egy kész képre, vagy clipre épülnek. Az alapképet, vagy a clippet megváltoztatva az új tartalommal is működik minden effektus.
Egy példán keresztül belenézünk a flash szerkesztésének mechanikájába.
Sorozatunkban egy menürendszert fogunk összeállítani, úgy hogy először annak alkatrészeit hozzuk létre.
Példa:
(Forgó mozgó
csillag )a asztal háttérszínét állítsuk feketére, majd hozzunk létre egy
háromszögű csillagot (PolyStar tool, options style:star, nuber of sides: 3,
star point size:0.50, keretszín :nincs, kitöltőszín: fehér.
Konvertáljunk belőle movie clip-et, neve: csillag_mc, majd ebből konvertáljunk egy másik movie clip-et: forgás_mc, ebből egy forgás_mozgás_mc-t.
A forgás_mozgás_mc-t majd a forgás_mc-t nyissuk meg (két katt) és a benne levő csillag_mc-re adjunk egy filtert: Blur, legyen az értéke 15.
Egy példány legyen az első képkockán az asztalon, szúrjukn be az 5. képkockához egy kulcskockát, és forgassuk el a csillagot 170 fokkal, ezt csináljuk meg a 10-es, 15-ös, 20-as képkockán is, majd hozzunk létre mindegyik között motion tween-t.
Ezzel egy előre forgó csillagot kapunk.
Zárjuk be a forgás_mc-t (egy katt a forgás_mozgás_mc-re vagy a vissza nyílra a timeline-on).
A Csillagot tegyük a háttér bal oldalára, a 20. képkockához szúrjunk be egy kulcskockát, a csillagot itt tegyük a háttér jobb oldalára, majd hozzunk létre közöttük motion tween-t.
Jelöljük ki a 1-től 20 képkockát majd jobb klikk és copy frames, majd a 21.ik képkockába paste frames, és amit most beszúrtunk azt kijelölve reverse frames.
Így a mozgást visszafelé is megcsináltuk. Ezzel kész a forgó, oda-vissza mozgó csillagunk
Most a library-ből nyissuk meg a csillag_mc-t, és színezzük át sárgára vagy cseréljük le egy ugyanolyan méretű 7 ágú csillagra amelynek helye is ugyan az mint az eredeti csillagé (érdemes a star point size:0.20-ra állítani, majd a forgás_mc minden kulcskockájában a blur filter értékét levenni 5-re).
Innen mindenki maga döntheti el mire használja majd a csillagot, vagy bármi mást, amit bele rajzol.
Elvileg minden flasht így kellene felépíteni, de ne csodálkozzunk, ha olyan effektekkel is találkozunk, amelyek csak egy képsorozatot, vagy több képet tartalmazó egy látszólagos mozgások.
Ekkor minden alkatrészt külön-külön le kell cserélni.
A következő Flash minileckében folytatjuk az alkatrészek felépítését.
Ha kedvet kapott, hogy a flash világába komolyabban is belemerüljön, akkor ne felejte el leandi jelentkezését induló Flash-es csoportunkba!
Klikk!-A Flash tanfolymunkról itt olvashat bővebben!
További szép napot, és jó munkát kíván,
Duschák Zoltán
Informatika tanácsadó és oktató
Netlogi C School
Gyakorlatorientált informatika oktatás rugalmas időbeosztással!
www.netlogi-c.net